Legea privind transparenţa decizională în administraţia publică (legea 52/2003)
Parlamentul Romaniei
Lege nr. 52/2003
din 21/01/2003
Versiune actualizata la data de 27/09/2012
privind transparenta decizionala in administratia publica
|
___________
@Text actualizat la data de 27.09.2012. Actul include modificarile din urmatoarele acte:
- Legea nr. 242/2010 publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 828 din 10/12/2010.
@Text actualizat la data de 27.09.2012. Actul include modificarile din urmatoarele acte:
- Legea nr. 242/2010 publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 828 din 10/12/2010.
___________
@Pus in aplicare prin:
- Ordinul nr. 187/2012 publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 573 din 13/08/2012.
@Pus in aplicare prin:
- Ordinul nr. 187/2012 publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 573 din 13/08/2012.
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. -
(1) Prezenta lege stabileste
regulile procedurale minimale aplicabile pentru asigurarea transparentei
decizionale in cadrul autoritatilor administratiei publice centrale si
locale, alese sau numite, precum si al altor institutii publice care
utilizeaza resurse financiare publice, in raporturile stabilite intre
ele cu cetatenii si asociatiile legal constituite ale acestora.
(2) Legea are drept scop:
a) sa sporeasca gradul de responsabilitate a administratiei publice fata de cetatean, ca beneficiar al deciziei administrative;
b)
sa stimuleze participarea activa a cetatenilor in procesul de luare a
deciziilor administrative si in procesul de elaborare a actelor
normative;
c) sa sporeasca gradul de transparenta la nivelul intregii administratii publice.
Art. 2. -
Principiile care stau la baza prezentei legi sunt urmatoarele:
a)
informarea in prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra problemelor
de interes public care urmeaza sa fie dezbatute de autoritatile
administratiei publice centrale si locale, precum si asupra proiectelor
de acte normative;
b)
consultarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite, la
initiativa autoritatilor publice, in procesul de elaborare a proiectelor
de acte normative;
c)
participarea activa a cetatenilor la luarea deciziilor administrative
si in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative, cu
respectarea urmatoarelor reguli:
1. sedintele autoritatilor si institutiilor publice care fac obiectul prezentei legi sunt publice, in conditiile legii;
2. dezbaterile vor fi consemnate si facute publice;
3. minutele acestor sedinte vor fi inregistrate, arhivate si facute publice, in conditiile legii.
Art. 3. -
In sensul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel:
a) act normativ - actul emis sau adoptat de o autoritate publica, cu aplicabilitate generala;
b) luarea deciziei - procesul deliberativ desfasurat de autoritatile publice;
c) elaborarea de acte normative - procedura de redactare a unui proiect de act normativ anterior supunerii spre adoptare;
d)
recomandare - orice punct de vedere, sugestie, propunere sau opinie,
exprimata verbal sau in scris, primita de catre autoritatile publice de
la orice persoana interesata in procesul de luare a deciziilor si in
procesul de elaborare a actelor normative;
e)
obligatia de transparenta - obligatia autoritatilor administratiei
publice de a informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de
acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative
si la minutele sedintelor publice;
f)
asociatie legal constituita - orice organizatie civica, sindicala,
patronala sau orice alt grup asociativ de reprezentare civica;
g)
minuta - documentul scris in care se consemneaza in rezumat punctele de
vedere exprimate de participanti la o sedinta, precum si rezultatul
dezbaterilor;
h)
ordine de precadere - ordinea care determina prioritatea participarii
la sedintele publice, in raport cu interesul manifestat fata de
subiectul sedintei;
i)
sedinta publica - sedinta desfasurata in cadrul autoritatilor
administratiei publice si la care are acces orice persoana interesata.
j)
documente de politici publice - instrumentele de decizie prin
intermediul carora sunt identificate posibilele solutii pentru
rezolvarea problemelor de politici publice, astfel cum acestea sunt
definite si structurate in Hotararea Guvernului nr. 870/2006
privind aprobarea Strategiei pentru imbunatatirea sistemului de
elaborare, coordonare si planificare a politicilor publice la nivelul
administratiei publice centrale si in Hotararea Guvernului nr. 775/2005
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de elaborare,
monitorizare si evaluare a politicilor publice la nivel central, cu
modificarile ulterioare.
___________
Litera j) a fost introdusa prin punctul 1. din Lege nr. 242/2010 incepand cu 13.12.2010.
Art. 4. -
Autoritatile administratiei publice obligate sa respecte dispozitiile prezentei legi sunt:
a)
autoritatile administratiei publice centrale: ministerele, alte organe
centrale ale administratiei publice din subordinea Guvernului sau a
ministerelor, serviciile publice descentralizate ale acestora, precum si
autoritatile administrative autonome;
b)
autoritatile administratiei publice locale: consiliile judetene,
consiliile locale, primarii, institutiile si serviciile publice de
interes local sau judetean.
Art. 41. -
Dispozitiile prezentei legi
se aplica si documentelor de politici publice elaborate de autoritatile
administratiei publice centrale, asa cum sunt acestea prevazute la art. 4
lit. a).
___________
Art. 41. a fost introdus prin punctul 2. din Lege nr. 242/2010 incepand cu 13.12.2010.
Art. 5. -
Prevederile prezentei legi
nu se aplica procesului de elaborare a actelor normative si sedintelor
in care sunt prezentate informatii privind:
a)
apararea nationala, siguranta nationala si ordinea publica, interesele
strategice economice si politice ale tarii, precum si deliberarile
autoritatilor, daca fac parte din categoria informatiilor clasificate,
potrivit legii;
b)
valorile, termenele de realizare si datele tehnico-economice ale
activitatilor comerciale sau financiare, daca publicarea acestora aduce
atingere principiului concurentei loiale, potrivit legii;
c) datele personale, potrivit legii.
CAPITOLUL II
Proceduri privind participarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor normative si la procesul de luare a deciziilor
SECŢIUNEA 1
Dispozitii privind participarea la procesul de elaborare a actelor normative
Art. 6. -
(1) In cadrul procedurilor de
elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administratiei
publice are obligatia sa publice un anunt referitor la aceasta actiune
in site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un spatiu
accesibil publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala sau
locala, dupa caz. Autoritatea administratiei publice va transmite
proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere
pentru primirea acestor informatii.
(2)
Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus
la cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30 de
zile inainte de supunerea spre analiza, avizare si adoptare de catre
autoritatile publice. Anuntul va cuprinde o nota de fundamentare, o
expunere de motive sau, dupa caz, un referat de aprobare privind
necesitatea adoptarii actului normativ propus, textul complet al
proiectului actului respectiv, precum si termenul limita, locul si
modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri,
sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act
normativ.
(3)
Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu
relevanta asupra mediului de afaceri se transmite de catre initiator
asociatiilor de afaceri si altor asociatii legal constituite, pe domenii
specifice de activitate, in termenul prevazut la alin. (2).
(4)
La publicarea anuntului autoritatea administratiei publice va stabili o
perioada de cel putin 10 zile pentru a primi in scris propuneri,
sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus
dezbaterii publice.
(5)
Conducatorul autoritatii publice va desemna o persoana din cadrul
institutiei, responsabila pentru relatia cu societatea civila, care sa
primeasca propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate cu
privire la proiectul de act normativ propus.
(6)
Proiectul de act normativ se transmite spre analiza si avizare
autoritatilor publice interesate numai dupa definitivare, pe baza
observatiilor si propunerilor formulate potrivit alin. (4).
(7)
Autoritatea publica in cauza este obligata sa decida organizarea unei
intalniri in care sa se dezbata public proiectul de act normativ, daca
acest lucru a fost cerut in scris de catre o asociatie legal constituita
sau de catre o alta autoritate publica.
(8)
In toate cazurile in care se organizeaza dezbateri publice, acestea
trebuie sa se desfasoare in cel mult 10 zile de la publicarea datei si
locului unde urmeaza sa fie organizate. Autoritatea publica in cauza
trebuie sa analizeze toate recomandarile referitoare la proiectul de act
normativ in discutie.
(9)
In cazul reglementarii unei situatii care, din cauza circumstantelor
sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea
evitarii unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de
acte normative se supun adoptarii in procedura de urgenta prevazuta de
reglementarile in vigoare.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispozitii privind participarea la procesul de luare a deciziilor
Art. 7. -
(1) Participarea persoanelor interesate la lucrarile sedintelor publice se va face in urmatoarele conditii:
a)
anuntul privind sedinta publica se afiseaza la sediul autoritatii
publice, inserat in site-ul propriu si se transmite catre mass-media, cu
cel putin 3 zile inainte de desfasurare;
b)
acest anunt trebuie adus la cunostinta cetatenilor si a asociatiilor
legal constituite care au prezentat sugestii si propuneri in scris, cu
valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes
public care urmeaza sa fie abordat in sedinta publica;
c) anuntul va contine data, ora si locul de desfasurare a sedintei publice, precum si ordinea de zi.
(2)
Difuzarea anuntului si invitarea speciala a unor persoane la sedinta
publica sunt in sarcina responsabilului desemnat pentru relatia cu
societatea civila.
(3)
Participarea persoanelor interesate la sedintele publice se va face in
limita locurilor disponibile in sala de sedinte, in ordinea de precadere
data de interesul asociatiilor legal constituite in raport cu subiectul
sedintei publice, stabilita de persoana care prezideaza sedinta
publica.
(4) Ordinea de precadere nu poate limita accesul massmedia la sedintele publice.
Art. 8. -
Persoana care prezideaza
sedinta publica ofera invitatilor si persoanelor care participa din
proprie initiativa posibilitatea de a se exprima cu privire la
problemele aflate pe ordinea de zi.
Art. 9. -
(1) Adoptarea deciziilor administrative tine de competenta exclusiva a autoritatilor publice.
(2) Punctele de vedere exprimate in cadrul sedintelor publice de persoanele mentionate la art. 8 au valoare de recomandare.
Art. 10. -
Minuta sedintei publice,
incluzand si votul fiecarui membru, cu exceptia cazurilor in care s-a
hotarat vot secret, va fi afisata la sediul autoritatii publice in cauza
si publicata in site-ul propriu.
Art. 11. -
(1) Autoritatile publice
prevazute la art. 4 sunt obligate sa elaboreze si sa arhiveze minutele
sedintelor publice. Atunci cand se considera necesar, sedintele publice
pot fi inregistrate.
(2)
Inregistrarile sedintelor publice, cu exceptia celor prevazute la art.
6, vor fi facute publice, la cerere, in conditiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.
(3)
Autoritatile administratiei publice prevazute la art. 4 sunt obligate sa
justifice in scris nepreluarea recomandarilor formulate si inaintate in
scris de cetateni si asociatiile legal constituite ale acestora.
___________
Alineatul (3) a fost introdus prin punctul 3. din Lege nr. 242/2010 incepand cu 13.12.2010.
Art. 12. -
(1) Autoritatile publice
prevazute la art. 4 sunt obligate sa intocmeasca si sa faca public un
raport anual privind transparenta decizionala, care va cuprinde cel
putin urmatoarele elemente:
a) numarul total al recomandarilor primite;
b) numarul total al recomandarilor incluse in proiectele de acte normative si in continutul deciziilor luate;
c) numarul participantilor la sedintele publice;
d) numarul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de acte normative;
e) situatia cazurilor in care autoritatea publica a fost actionata in justitie pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi;
f) evaluarea proprie a parteneriatului cu cetatenii si asociatiile legal constituite ale acestora;
g) numarul sedintelor care nu au fost publice si motivatia restrictionarii accesului.
(2)
Raportul anual privind transparenta decizionala va fi facut public in
site-ul propriu, prin afisare la sediul propriu intr-un spatiu accesibil
publicului sau prin prezentare in sedinta publica.
___________
Pusa in aplicare prin Ordin nr. 187/2012 incepand cu 27.09.2012.
CAPITOLUL III
Sanctiuni
Art. 13. -
(1) Orice persoana care se
considera vatamata in drepturile sale, prevazute de prezenta lege, poate
face plangere in conditiile Legii contenciosului administrativ nr.
29/1990, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Plangerea si recursul se judeca in procedura de urgenta si sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 14. -
Constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza, potrivit prevederilor Legii nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si
completarile ulterioare, sau, dupa caz, potrivit legislatiei muncii,
fapta functionarului care, din motive contrare legii, nu permite accesul
persoanelor la sedintele publice sau impiedica implicarea persoanelor
interesate in procesul de elaborare a actelor normative de interes
public, in conditiile prezentei legi.
Art. 15. -
Persoanele care asista la
sedintele publice, invitate sau din proprie initiativa, trebuie sa
respecte regulamentul de organizare si functionare a autoritatii
publice. In cazul in care presedintele de sedinta constata ca o persoana
a incalcat regulamentul, va dispune avertizarea si, in ultima instanta,
evacuarea acesteia.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 16. -
(1) Prezenta lege intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare se abroga.
Art. 17. -
In termen de 30 de zile de
la intrarea in vigoare a prezentei legi, autoritatile publice si
celelalte persoane juridice prevazute la art. 4 sunt obligate sa isi
modifice regulamentul de organizare si functionare in conformitate cu
prevederile prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 19
decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 21 ianuarie 2003.
Nr. 52.
Comentarii
Trimiteți un comentariu