Fonduri europene - Măsura 16.4 - colaborare în sectorul agricol și pomicol - lanțul scurt
Dintre programele de finanțare lansate în toamna lui 2021, submăsura 16.4 și submăsura 16.4a sunt cele mai puțin subscrise. La jumătatea lui noiembrie, doar 4 cereri de finanțare au fost înregistrate pentru aceste măsuri. Valoarea proiectelor depuse este de 655.000 de lei, în timp ce alocarea sectorului este de 40.000.000 de lei.
vezi Ghidul solicitantului PDF
infra: Ghidul solicitantului - varianta text:
SUBMĂSURILE 16.4 ȘI 16.4A
Conținutul acestui material este elaborat de AFIR și nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României. Distribuit gratuit.
Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale
Sprijinul nerambursabil este de 100% din totalul cheltuielilor eligibile, iar valoarea maximă a sprijinului este 250.000 de Euro.
Sprijin acordat pentru cooperare orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare în sectoarele agricol şi pomicol
- 40 milioane Euro pentru cooperare între actorii din lanţul de aprovizionare în sectorul agricol
- 10 milioane Euro pentru cooperare între actorii din lanţul de aprovizionare sectorul pomicol
Beneficiarii eligibili pentru sprijinul financiar nerambursabil sunt:
PARTENERIATELE constituite în baza unui ACORD DE COOPERARE din cel puţin un partener din categoriile de mai jos și cel puțin un fermier, un grup sau o organizatie de producători/ cooperativă care își desfășoară activitatea în sectorul agricol/ pomicol, în funcție de submăsură: ·
- Fermierii (persoane fizice/ entități cu formă de organizare juridică); ·
- Microîntreprinderi și întreprinderi mici; ·
- Organizații neguvernamentale; ·
- Autorități publice; ·
- Unități școlare (inclusiv universitățile de profil), unitățile sanitare, de agrement și de alimentație publică.
Condiții minime de accesare:
• Solicitantul va depune un acord de cooperare care face referire la o perioadă de funcționare cel puțin
egală cu perioada pentru care se acordă finanțarea;
• Pentru proiectele legate de lanțurile scurte de aprovizionare, solicitantul va depune un studiu/plan,
privitor la conceptul de proiect privind lanțul scurt de aprovizionare;
• Pentru proiectele legate de piețele locale, solicitantul va prezenta un concept de marketing adaptat la
piața locală care să cuprindă, dacă este cazul, și o descriere a activităților de promovare propuse;
• Proiectul de cooperare propus va fi nou și nu va fi în curs de defășurare sau finalizat;
• Dacă este cazul, solicitantul va respecta definițiile cu privire la lanțurile scurte de aprovizionare și
piețele locale stabilite în conformitate cu prevederile din articolul 11 din Regulamentul (UE) nr.
807/2014;
• Partenerii care sunt fermieri își desf[șoară activitățile agricole într-una din unitățile
administrativ – teritoriale din Anexa STP aferentă Cadrului Național de
Implementare STP și activează în sectorul pomicol.
Atenție!
Cheltuielile aferente promovării sunt eligibile doar dacă materialele publicitare, spoturile publicitare, autocolantele etc. fac referire doar la lanțul scurt (ex. - COȘUL CU BUCATE), conceptul de piață locală (ex. - LEGUME DE LA ȚARĂ), categoria de produse (de exemplu – produse montane, ecologice, HNV etc.) și nu la produse specifice (suc de mere, sirop de cătină, mere etc.).
Ce cheltuieli acoperă submăsurile 16.4 și 16.4a:
Sunt sprijinite cheltuielile prevăzute în Planul de
marketing/ studiu, necesare pentru atingerea
obiectivelor propuse, din următoarele categorii:
- Cheltuieli pentru Elaborarea studiilor și planurilor de
marketing asociate proiectului, inclusiv analize de piață, conceptul
de marketing.
- Costurile de funcţionare a cooperării, cum ar fi cheltuieli de transport și de subzistență ale
coordonatorului și partenerilor, onorarii ale personalului și cheltuieli legate de închirierea
spațiilor de desfășurare a întâlnirilor parteneriatului;
- Cheltuieli de promovare inclusiv pagina web, broșuri, pliante, bannere, promovare plătită prin
social media și alte rețele de publicitate, radio și televiziune, chirii standuri de prezentare,
personalizare echipamente, personalizare auto;
- Cheltuieli de marketing legate de etichetarea și ambalarea produsului;
- Investiții în construcții aferente activității de producție, procesare și/ comercializare
(modernizare, construcție), echipamente, utilaje necesare implementării proiectului așa cum
rezultă din planul proiectului, inclusiv mijloace de transport adecvate activității descrise în
proiect;
- Cheltuieli legate de chirii pentru: echipamente, utilaje, mijloace transport marfă, standuri de
comercializare, imobile necesare desfășurării activității descrise în proiect (altele decât sediu)
etc.
- Aplicații software adecvate activității descrise în proiect;
- Cheltuieli cu onorarii ale partenerilor, colaboratorilor externi, aferente activitatilor descrise in
proiect și prestări servicii de către aceștia sau alte persoane/entități, inclusiv cheltuielile
aferente salariului/onorariului coordonatorului de proiect.
Principii de selecție a proiectelor:
• Principiul reprezentativității cooperării, respectiv numărul de parteneri implicați;
• Principiul structurii adecvate de parteneriat, pe baza obiectivului proiectului;
• Principiul valorii adăugate (parteneriatele care produc și comercializează produse cu valoare adăugată mare, participă scheme calitate naționale europene, din agricole etc.)
• Principiul “piețelor locale” (i.e. distanță geografică mai mică între punctul de producție și punctul de vânzare);
• Principiul accesului la finanțare în sensul prioritizării solicitanților care nu au beneficiat de fonduri europene din PNDR 2014-2020 prin sM 16.4/16.4a și a celor similare eligibile prin sM 19.2.
În cazul în care proiectul include, de asemenea, acțiuni care sunt eligibile în cadrul altor măsuri (4.2 și 4.2a), atunci costurile sunt acoperite din sM 16.4, în conformitate cu rata de bază a ajutorului de 50% la care se mai adaugă 20 puncte procentuale pentru investițiile colective. Valoarea maximă a sprijinului nu va depăși valoarea maximă acordată în cadrul submăsurii 16.4/16.4a.
ATENȚIE!
În situaţia în care neîndeplinirea obligaţiilor contractuale afectează eligibilitatea proiectului sau condiţiile de selectare care ar fi determinat nefinanțarea acestuia, recuperarea sprijinului financiar se realizează integral .
Finanțare PNDR
Rata sprijinului public acordat va fi de 100% nerambursabil din cuantumul sprijinului și nu poate să depăşească 10% din valoarea producţiei comercializate (VPC), iar suma maximă este de 100.000 euro/an.
Comentarii
Trimiteți un comentariu